שלוש פעמים נפגש יעקב עם מלאכים. הפעם הראשונה בצאתו לחרן, בחלום.
הפעם השנייה היא בחזרתו ארצה.
הפעם השלישית שיעקב פוגש מלאך היא התמוהה מכולן. כוונתנו לפגישת המאבק של יעקב עם המלאך במעבר יבוק. אמנם הכתוב אומר "ויֵאבק איש עמו עד עלות השחר", אך דברי חז"ל שהאיש הוא מלאך ה' קרובים מאוד לפשט
, שהרי יעקב ביקש ברכה מ"איש" זה. גם הנימוק לשינוי שמו של יעקב "כי שרית עם א-להים ועם אנשים ותוכל" מרמז, שהמאבק שזה עתה חווה יעקב היה "עם אלהים"
.
מפגש זה מעלה שאלות רבות:
א. מה לו למלאך, העושה שליחות קונו, להיאבק עם יעקב?
ב. מה חֵטאו של יעקב שבעקבותיו הוא נקלע למאבק זה?
ג. מיקומו של המאבק אינו הולם את סדר הקריאה השוטף. יעקב הֵחֵל בהכנותיו לפגישה עם אחיו, שלח דורון, חילק את משפחתו ועבדיו לשני מחנות ואף תפילה נשא לאלוהיו
, וכעת לא נותר אלא לראות מה יקרה במפגש עצמו. ובעוד הקורא המתוח מדמיין את המפגש ואת תוצאותיו, נכנס הוא לפרשה 'מעולם אחר', שאינה קשורה לנסיבות האמורות ולמפגש הצפוי עם אחיו. כלומר, מדוע המאבק מסופר בתוך התיאור של מפגש יעקב ועשָו
?