"גניבת הברכות" - הצלחה או כישלון - על פי שיעור של הרב חנוך וקסמן
דף הבית >> בראשית >> תולדות >> "גניבת הברכות" - הצלחה או כישלון - על פי שיעור של הרב חנוך וקסמן
אנו נוטים לחשוב על רבקה כגיבורה של פרשת תולדות, שהרי היא מצילה לא רק את המצב אלא גם את העתיד.
בלב הפרשה ניצבת ההחלטה של יצחק להעביר את הברכות לעשיו. הוא אוהב את עשיו, את הכבוד שהוא חולק לו ואת המטעמים שהוא מכין. הוא הבכור, והיורש הראשי - כך חושב יצחק, לכל הפחות. רבקה מבינה את המצב לאשורו - היא מכירה את עשיו האמיתי, היא אוהבת את יעקב וזוכרת את דברי הנבואה ששמעה במהלך הריונה. בהתאם לכך, היא נוקטת יוזמה: ללא היסוס, היא מורה ליעקב להיכן "ציד" מזוייף, להתחזות לעשיו ולקחת את הברכות. חרף מחאת יעקב, היא מלבישה אותו בבגדי עשיו, נותנת לו את המטעמים ושולחת אותו ליצחק. למרות חשדותיו של יצחק, התוכנית מצליחה - בעזרת מעט רמאות יעקב מקבל את הברכות; הטרגדיה נמנעת והברית ניצלת, שכן הלאום, הארץ והברכה של אברהם עוברים לבני ישראל (כפי שהם ייקראו לאחר מכן) - ולא לבני עשיו.
סיפור זה משתלב עם אחד המוטיבים המרכזיים בספר - לא סדר ההולדה הוא הקובע, אלא האישיות והמעשים של כל אדם ואדם.
על פי הגישה כי רבקה התנהגה כיאות, אם כן, היא איננה רק גיבורת סיפור גניבת הברכות, אלא גם נושאת הבשורה של מסר חשוב: הצורך בחזון, פעלתנות ואתעוררותא דלתתא כתנאי הכרחי להגשמת התוכנית האלוקית.