התורה מתארת את הניסיון שאליעזר מנסה בו את רבקה בפירוט רב.
יש בחז"ל שתי גישות לגבי מעשה ניחוש זה של אליעזר עבד אברהם.
שיטה ראשונה גורסת שהניחוש היה יכול להיגמר בצורה רעה ולא רצויה, אך הקב"ה נענה לניחוש זה ברצון למען אברהם וזימן לבאר את רבקה.
שיטה שנייה אומרת שאליעזר אכן חיפש והתכוון למצוא בת ממשפחת אברהם, ולמרות שבכתוב נאמר שקודם נתן לה את הצמידים ורק אח"כ שאל מי היא, אין מוקדם ומאוחר בתורה, ולמעשה הדברים אירעו בסדר הפוך. וכן משמע מדברי אליעזר למשפחת בתואל, שבהם הוא מספר להם כי קודם שאל מי היא ורק אח"כ נתן לה את הצמידים. ואם כן אין כאן ניחוש.
אלא שקיים ערפול ביחס להבנת הניסיון וביחס לתפקידו של הקב"ה בניסיון זה. ניתן להבין את כוונתו של אליעזר בשתי צורות:
א. ייתכן שאליעזר רוצה לבדוק בעצמו את תכונותיה של הנערה. אליעזר רק מבקש מהקב"ה לכוון אותו מלכתחילה לנערה הנכונה, כדי לחסוך לו בדיקות מיותרות.
ב. אליעזר רוצה שהקב"ה יבחר לו את הנערה, והניסיון אינו אלא אות לכך שהקב"ה בחר בנערה זו.
בשיעור זה נתעמק בבחירתו של אליעזר ברבקה.