היום השמיני בו אנו עוסקים מהווה המשך ישיר למעמד הר סיני, ועל כן הודגשו אהרן ובניו כבר במעמד בסיני, שהרי הכוהנים, ובעיקר אהרן ושני בניו - נדב ואביהו, הינם גיבורי היום השמיני, כפי שנראה בהמשך
.
אלא שהמאורע החגיגי מגיע לשיאו עת ניגלה ה' על המזבח, ולפתע מתרחשת טרגדיה נוראה: שני בני אהרן - נדב ואביהו - קרבים ומקטירים קטורת, וכתוצאה מכך הם מתים.
מהותו המדויקת של חטאם של נדב ואביהוא, שבעטיו נגזר עליהם עונש חמור כל כך, נותרה מעורפלת, חבויה מאחרי התיאור הקצר:
"וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם".
בניגוד לעמימות שבסיפור המקראי, מציע מדרש ויקרא רבה (פרשה כ אות ו ואילך) שנים עשר הסברים שונים לחטאם של נדב ואביהוא, ביניהם כניסה לקודש הקודשים מבלי שנצטוו, הקרבה בשכרות ופסיקת הלכה בפני משה רבם. אלא שהאריכות היתרה שבמדרש רק מחדדת את הקיצור המופלג שבכתובים, ומגוון ההסברים הרחב שהוא מציע אך מדגיש את ערפולם.
לכן נשאלת השאלה: מהו בדיוק חטאם של נדב ואביהוא - מה הסיבה 'האמתית' למותם?