בפרשת "ויחי" תואר בהרחבה מות יעקב. פרידה, ברכות, פטירה, חניטה, אבלות וקבורה. זהו התיאור הארוך ביותר של מוות בתורה. אריכות זו צועקת לעומת חמשת הפסוקים שמתארים את מות אברהם, ושני הפסוקים שמתארים את מות יצחק. מה פשר ההרחבה דווקא במות יעקב?
הרב שמואל ריינר, ראש ישיבת הקיבוץ הדתי מעלה גלבוע , מסביר שבמות יעקב הסתיימה תקופת האבות ומתחילה תקופה חדשה. עם ישראל עובר ממצב של משפחה למצב של עם.
אינו דומה עם למשפחה. את המשפחה מנהיג ראש המשפחה - האב במותו מוחלף על ידי בנו הבכור, או הבן הנבחר על ידי האב.
לעומת זאת את העם מנהיג מי שהוא ראוי להיות מנהיג העם (המלך). ממשיכו של משה כמנהיגו של עם ישראל, הוא יהושע בן נון שאיננו בנו ואינו קרוב משפחה.
אב איננו נבחר, אדם נולד לאביו, ובן לא בוחר באבא. הנגזרת של רעיון זה שלאב יש תפקיד אחר מאשר של מנהיג או מורה.
להבדל זה כמה ביטויים, לדוגמא: מאב אי אפשר להיפטר, אי אפשר להחליף אב, גם לאחר מותו אבא נשאר אבא. מורה או מנהיג ניתן להחליף.
בספר "שמות" עברנו מאברהם, יצחק ויעקב האבות למנהיג מסוג חדש – למשה רבינו. הפטריארכליות המשפחתית נשברת ובמקומה בא משהו חדש, מרים החולקת על עמרם אביה, משה ואהרון כצמד..
המעבר
'מאב לרב' מְשַׁנָּה את הכללים לחלוטין. שהרי הרב נבחר. הרב צריך למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.
הסיבה לבחירתו של משה רבינו כמנהיג האומה אינה מנומקת בתורה. עובדה זו הניחה מקום נרחב לבעלי הדרוש לדרוש את הסיבות שהביאו לכך.