הפטרת השבת – שובה ישראל – היא ההפטרה הראשונה הנקראת בשבתות השנה לאחר סיום השב דנחמתא. במבט ראשון, אין קשר בין שובה להפטרות הנחמה, מלבד הקשר הכרונולוגי; היות וכבר אין מחוייבות למערכת הנחמות, ניתן לבחור הפטרה המתאימה לצרכי השבת, ומכיון שאנו נמצאים בימי התשובה, בחירת הפטרה העוסקת בנושא התשובה היא המתבקשת. במלים אחרות, אנו קוראים את שובה ישראל בגלל המועד שבין כסה לעשור. אך לא רק.
משמעות הענין מסביר הרב משה ליכטנשטיין היא, שההפטרה מהווה תגובה לתשעה באב. החורבן מחייב תגובה כפולה:
א. אבלות על אבדן המקדש ועל בית ישראל שנפלו בחרב.
ב. מהלך של תשובה.