במדרש (בראשית רבה כ"ו, י) נאמר:
"אברהם קרא אותו יראה, שנאמר: 'ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה'. שם קרא אותו שלם, שנאמר: 'ומלכי צדק מלך שלם'. אמר הקב"ה: אם קורא אני אותו יראה, כשם שקרא אותו אברהם - שם אדם צדיק מתרעם; ואם קורא אני אותו שלם - אברהם אדם צדיק מתרעם. אלא הריני קורא אותו ירושלים, כמו שקראו שניהם: שלם - ירושלים".
המדרש מסביר כי שם העיר מורכב בעצם משני שמות, המבוססים על שני מפגשים שונים של אברהם עם העיר:
· פגישתו עם מלכיצדק מלך שלם (בראשית י"ד)
· פרשת העקדה (בראשית כ"ב).
מהמדרש עולה כי שמה של אותה עיר עוצב כתוצאה משני אירועים שונים. כלומר, צביונה של העיר מורכב משני תכנים שונים. מעבר לכך, מלשון המדרש עולה שהקב"ה השתדל, כביכול, לחבר את שני התכנים הללו ולכללם בתוך אותה העיר. על מנת שירושלים תתקיים, צריכים שתי המשמעויות הללו להיות מאוחדות.
ניתן לתת משמעויות שונות לצירוף זה, המצביעות על כיוונים שונים בהבנת אופי העיר ובצירוף שני מרכיביה. ננסה במהלך השיעור להציג את ההבנות השונות לשני המרכיבים של העיר, ולאופי האחדות שביניהם על פי שיעור של הרב יצחק לוי מישיבת הר עציון.