נבואת עמוס – "על מכרם בכסף צדיק" - על פי שיעורים של הרב יהושע אייזנברג, הרב משה ליכטנשטיין והרב יהודה שביב
דף הבית >> בראשית >> וישב >> נבואת עמוס – "על מכרם בכסף צדיק" - על פי שיעורים של הרב יהושע אייזנברג, הרב משה ליכטנשטיין והרב יהודה שביב
למעשה ההפטרה פותחת בתוכחה למלכות ישראל היא סיום של סדרה של תוכחות לעמים וליהודה בסגנון של שלשה וארבעה. בנבואות שלושה וארבעה לעמים וליהודה מזכיר עמוס רק את החטא הרביעי אשר עליו לא ישיב ה' ובשלו ייענשו. בניגוד לכך, בנבואה לישראל מפרט הנביא את כל החטאים.למעשה ההפטרה פותחת בתוכחה למלכות ישראל היא סיום של סדרה של תוכחות לעמים וליהודה בסגנון של שלשה וארבעה. בנבואות שלושה וארבעה לעמים וליהודה מזכיר עמוס רק את החטא הרביעי אשר עליו לא ישיב ה' ובשלו ייענשו. בניגוד לכך, בנבואה לישראל מפרט הנביא את כל החטאים.
כידוע הפסוק הראשון בהפטרה מהווה את החוליה המקשרת לפרשה בדרך רמז: "כה אמר ד’ על שלשה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו, על מכרם בכסף צדיק, ואביון בעבור נעלים" – ואת משמעות הזיקה נסביר בהמשך.