זמן מתן תורתנו לא נכתב בפירוש, והקשר בינו לבין חג השבועות טעון הבהרה וליבון, שהרי אף לחג השבועות לא נקבע יום בחודש, וזמנו הוא ביום החמישים לט"ז בניסן, יום הקרבת העומר, וממילא יומו בחודש תלוי בשאלת עיבור החודשים.
לפי הנחתו של בעל 'סדר עולם' (המקובלת על כל הסוגיות בגמרא), שי' בניסן היה שבת הגדול, יום ט"ז בניסן היה יום שישי בשבת והתורה ניתנה בשבת - הרי היה מתן תורה ביום נ"א ליום הקרבת העומר ולא בחג השבועות.
הגמרא במסכת שבת (פו ע"א - פח ע"א) דנה באריכות בשאלה באיזה יום בחודש ניתנה התורה, ומביאה בכך מחלוקת בין ר' יוסי, הטוען שבז' בסיוון ניתנה התורה, לבין רבנן, הסוברים שהיא ניתנה בו' בסיוון.
לכל הדעות, החלו ימי ההגבלה בד' בסיון. המחלוקת היא האם נתקיימו דברי ה' - "כי ביום השלִשי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני" (י"ט, יא), ואז התורה ניתנה בשישי בסיוון, או שמא נתקיימו דברי משה - "היו נכֹנים לשלשת ימים" (י"ט, טו), ואז התורה ניתנה דווקא בשביעי בו.
בשיעור זה ננסה לתאר את מהלך האירועים שקרו בימים קודם למתן תורה.