כפילות איסורי אכילת דם
איסור אכילת הדם נזכר כמה פעמים בספר ויקרא:
א. בסוף פרשת זבח השלמים:
שמות פרק ג'
יז חוקת עולם לדורותיכם בכל מושבותיכם כל חֵלֶב וכל דם לא תאכלו"
ב. בפרשתנו, בסוף תורת זבח השלמים:
שמות ז'
(כב) וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה לֵּאמֹר:...(כו) וְכָל דָּם לֹא תֹאכְלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם לָעוֹף וְלַבְּהֵמָה: (כז) כָּל נֶפֶשׁ אֲשֶׁר תֹּאכַל כָּל דָּם וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ:
ג. בפרק י"ז, בהמשך לדין 'שחוטי חוץ' (בפסוקים ג'-ח') אומרת התורה כך:
שמות י"ז
(י) וְאִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל וּמִן הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר יֹאכַל כָּל דָּם וְנָתַתִּי פָנַי בַּנֶּפֶשׁ הָאֹכֶלֶת אֶת הַדָּם וְהִכְרַתִּי אֹתָהּ מִקֶּרֶב עַמָּהּ:
(יא) כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל הַמִּזְבֵּחַ לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי הַדָּם הוּא בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר:
(יב) עַל כֵּן אָמַרְתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל נֶפֶשׁ מִכֶּם לֹא תֹאכַל דָּם וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכֲכֶם לֹא יֹאכַל דָּם:
(יג) וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה אוֹ עוֹף אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְשָׁפַךְ אֶת דָּמוֹ וְכִסָּהוּ בֶּעָפָר:
(יד) כִּי נֶפֶשׁ כָּל בָּשָׂר דָּמוֹ בְנַפְשׁוֹ הוּא וָאֹמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דַּם כָּל בָּשָׂר לֹא תֹאכֵלוּ כִּי נֶפֶשׁ כָּל בָּשָׂר דָּמוֹ הִוא כָּל אֹכְלָיו יִכָּרֵת:
האזכורים הרבים מעוררים כמה שאלות:
א. השאלה המיידית היא, כמובן, מדוע יש לחזור על איסור אחד שלוש פעמים?
ב. בשני מקומות נזכר איסור אכילת הדם
לצד איסור אכילת חֵלֶב (בפרקים ג' [פסוק י"ז] וְז' [פסוקים כ"ג-כ"ה]), דבר המעיד על קשר ביניהם
.
אולם, קשר זה חסר בפרק י"ז, בו
נזכר איסור אכילת הדם לבדו, וההבדל אומר דרשני.
ג. בכל המקומות מוזכר איסור הדם בקשר ל
הקרבת קרבנות, וגם הפסוקים מצביעים על הזיקה בין
מעמדו של הדם כמכפר לבין
איסור אכילתו:
"ואני נתתיו לכם על המזבח לכפר על נפשותיכם" (י"ז, י"א).
אולם, דיוק בפסוקים יראה ש
איסור הדם נזכר דווקא בהקשר של קרבן שלמים:
בפרקים ג' וְז' הדברים מפורשים, וגם פרק י"ז עוסק בעיקר בשלמים, שהרי בראשיתו (פסוקים ג'-ז') מדובר על האיסור לשחוט בשר חולין לשם אכילת 'תאווה' והחובה להביאו כקרבן.