ירושלים, בירתנו הקדושה והנצחית, לא נזכרה בתורה ככזו, ו
בשמה השלם לא נזכרה כלל.
רק מאות שנים רבות אחרי כיבוש ארץ ישראל וההתנחלות בה, התחילה העיר למלא את תפקידה, בימי מלכות דוד.
מדוע לא נזכרה בירת הנצח בתורת הנצח?
מדוע היא הופיעה על בימת ההיסטוריה והתודעה רק בימי דוד?
בעבר ניסינו להתייחס להיבט מסויים של שאלה זו, על ידי בחינת משמעותו של המונח "
המקום אשר יבחר ה'" בספר דברים (למשל: י"ב, ה',; י"ד, כ"ג; ט"ו, כ' ועוד מקומות רבים).
לכבוד יום שחרורה של ירושלים, שגם בתקופת שיבת ציון בימינו לא שוחררה במלואה עם קבלת העצמאות, ועדיין היא מחכה לבניינה המלא, ננסה להתחקות אחר מהלך הפיכתה של ירושלים לבירת ישראל ולמקום מנוחתה של שכינת ה'.