דרך ה' ודרך הצדקה והמשפט

דף הבית >> בראשית >> וירא >> דרך ה' ודרך הצדקה והמשפט
בשיעור נרצה לעיין בפרשת המלאכים המתגלים לאברהם ובפרשה הסמוכה לה העוסקת בדיון בין הקב"ה לאברהם על הפיכתה של סדום.
העיון בפרשיות אלו מעלה תהיות אחדות. תהיות אלו - יש מהן מהותיות, יש מהן תוכניות ויש מהן פרשניות.
פרשת וירא פותחת בהתגלות של הקב"ה לאברהם:
בראשית י"ח
א וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה, בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם. 
ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה. 
(ג) וַיֹּאמַר אֲדֹנָי אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ:


על פרשייה זו ניתן לשאול מספר שאלות:
א. תוכנה של התגלות ה' לאברהם לא נתפרש כאן: כלום היה לה תוכן? ואם כן - מהו?
ב. כמו כן, מהו היחס בין פסוק א' לפסוק ב' - בין "וירא אליו ה"' לבין "וישא עיניו וירא והנה שלֹשה אנשים"? האם שני הפסוקים מתארים אירוע אחד, או שמא שני אירועים שונים?
ואם נניח כפשט הפסוק, שלפנינו שני אירועים שונים - קשה הדבר: כיצד הניח אברהם את ה' המתגלה אליו ורץ לקראת שלושה אנשים?
ג. "ויאמר, אדֹני אם נא מצאתי חן בעיניך - אל נא תעבֹר מעל עבדך". פסוק זה - כלום המשכו של פסוק ב' הוא, ואז 'אדני' הוא ריבוי של 'אדון' עם נטיית הקניין (כמו 'אדונִי'), והכוונה לשלושת האורחים; או שמא זהו המשכו של פסק א', המתאר את התגלות ה', ואז 'אדני' הוא שם קודש המכוון לקב"ה
 
      

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לייבסיטי - בניית אתרים