תמיהות רבות מקשות עלינו את הבנת סיפור חטא המרגלים:
ראשית,
מי הם אותם אנשים ששלח משה?
מצאנו בפסוקים את תיאור אותם אנשים:
במדבר י"ג
(ב) שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם:(ג) וַיִּשְׁלַח אֹתָם משֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל פִּי יְהֹוָה כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה:
(ד) וְאֵלֶּה שְׁמוֹתָם לְמַטֵּה רְאוּבֵן שַׁמּוּעַ בֶּן זַכּוּר:(ה) לְמַטֵּה שִׁמְעוֹן שָׁפָט בֶּן חוֹרִי:(ו) לְמַטֵּה יְהוּדָה כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה:(ז) לְמַטֵּה יִשָּׂשׂכָר יִגְאָל בֶּן יוֹסֵף:(ח) לְמַטֵּה אֶפְרָיִם הוֹשֵׁעַ בִּן נוּן:(ט) לְמַטֵּה בִנְיָמִן פַּלְטִי בֶּן רָפוּא:(י) לְמַטֵּה זְבוּלֻן גַּדִּיאֵל בֶּן סוֹדִי:(יא) לְמַטֵּה יוֹסֵף לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה גַּדִּי בֶּן סוּסִי:(יב) לְמַטֵּה דָן עַמִּיאֵל בֶּן גְּמַלִּי:(יג) לְמַטֵּה אָשֵׁר סְתוּר בֶּן מִיכָאֵל:(יד) לְמַטֵּה נַפְתָּלִי נַחְבִּי בֶּן וָפְסִי:(טו) לְמַטֵּה גָד גְּאוּאֵל בֶּן מָכִי:
"ראשי בני ישראל" – בתיאור שלפנינו הוא בוודאי
לא תיאור של מעמד פוליטי.
שכן אם ב
נשיאי השבט עסקינן – הרי אותם מצאנו בפרשה הקודמת (י', י"ג-כ"ז) והם
אינם האישים שלפנינו.
בהכרח האישים, שלפנינו הם אנשים
מורמים מעם בזכות
מעמדם ותורתם המיוחדת, ויעידו עליהם השניים המפורסמים שביניהם, הלא הם
כלב בן יפונה ויהושע בן נון.
אם כן בפנינו אנשים גדולים או בלשון ימינו היינו מתבטאים שבפנינו ניצבים
גדולי הדור.
אך דווקא ידיעה זו מקשה עלינו את ההבנה עשרת מונים, והלא אם בגדולים, שכאלה עסקינן,
מה להם ולחטא שכזה?